מאת- נירית אולבקוביץ, מדריכת הנקה IBCLC

רוב הנשים מניחות שהנקה תוביל לשפע של רגשות חיוביים כאשר אימא והתינוק יכנסו לדיאדת ההנקה, אבל במציאות יש קבוצת נשים קטנה שבשבילה החוויה הזו שונה בתכלית.
תארו לעצמכם תרחיש שבו מחשבות ותחושות איומות צצות רק בזמן ההנקה, תחושה כאילו את שוקעת בבור הבטן. תחושה חלולה, מתגלגלת, הדומה לגעגוע הבית, אך לא קשורה לשום דבר שיכולת לחשוב עליה.
זה לא דיכאון אחרי לידה. זהו מצב שונה המכונה רפלקס פליטת חלב דיספורי, או D-MER.
מהו ?D-MER
רפלקס פליטת חלב דיספורי, או ,D-MER הוא מצב שיכול להשפיע על נשים מניקות.
זה גורם לדיספוריה, או למצב של תחושת אומללות, ממש לפני שהשד שלך משחרר חלב. זה נמשך לא יותר מכמה דקות.
מה גורם ל ?D-MER
מאמינים שמדובר במצב פיזי ולא פסיכולוגי. כאשר רמות הדופמין (הורמון הקשור לתגמול) יורדות כדי שרמות הפרולקטין (הורמון המייצר חלב) יעלו, כנראה שאצל חלק מהנשים הדופמין יורד יתר על המידה, והגירעון המתקבל גורם למגוון תסמינים.
מהם התסמינים של ?D-MER
אימהות עם D-MER מתארות את הסימפטומים כבאים לפתע, כמו גל, כמה שניות אחרי שהן מתחילות בהנקה או בשאיבה .הן חוות רכבת הרים שלמה של רגשות שליליים, החל מעצב ועד אי שקט, כעס, פאניקה ותיעוב עצמי, ובמקרים מסוימים דיכאון או חרדה קשים. תחושות אלה בדרך כלל נעלמות – מהר ככל שהופיעו – תוך 10 דקות מרגע התחלת האכלה. חלק מהנשים סובלות מתסמינים קלים בלבד, אך עבור אחרות התחושות יכולות להיות קשות.
תחושת D-MERיכולה להיות חמורה דיה כדי למנוע מהנשים להניק.
למרבה הצער, אין אבחנה “רשמית” של .D-MER אין בדיקת דם כדי לבדוק אם יש לך את זה או שאלון רשמי שניתן להכיל באופן גורף על כל הנשים, ועיקר ההבחנה מתבססת על התחושה האימהית ומה שהמניקה מדווחת.

מכיוון שיש מעט מאוד מחקר סביב ,D-MER קשה לדעת מהו הטיפול הטוב ביותר. לשמחתנו, D-MER אינה נמשכת לנצח. לרוב היא נפתרת תוך ימים או שבועות. גם אם זה ימשך יותר מזה, זה ייעלם ברגע שתפסיקי את ההנקה.
המפתח הוא למצוא אסטרטגיות שעוזרות לך להתמודד.
• הרבי במגע עור-עור עם התינוק בזמן ההנקה. מחקרים מראים כי זה יכול להוריד את קצב הלב ורמות הקורטיזול הן אצל האימהות והן אצל התינוקות שלהן. המגע הישיר יוכל לעזור לך להתמודד עם התגובה השלילית שאת מקבלת במהלך ,D-MER ואולי לעזור לתקן אותו עם תחושות חיוביות.
• תרגלי מיומנויות הרגעה. בין אם מדובר בכמה נשימות עמוקות או מזמורי מנטרה, טכניקות אלה יכולות לעזור לך כאשר את מוצפת בסימפטומים השליליים של D-MER. בעזרת מחשבה חיובית את יכולה לאמן את עצמך להבין שהרגשות ייעלמו תוך דקות. זה יכול גם לעזור להקל על הלחץ.
• הקיפי את עצמך בתמיכה. עליך להעמיד את עצמך במצב בו את מרגישה בטוחה ופחות לחוצה. המשמעות היא להקיף את עצמך בחברים ובני משפחה שאת סומכת עליהם.
במצבים קיצוניים יש נשים שיבחרו להפסיק להניק או לצמצם משמעותית את כמות ההנקות ביום.
חשוב לזכור שכל החלטה שתשפר את מצב רוחך ותאפשר לך לחוות את עולם ההנקה כחוויה חיובית היא החלטה נכונה ומדויקת, טובה ומכילה עבורך.
חבקי את עצמך בחמלה.