למרות שקיים חוק שמסדיר פינת הנקה או שאיבה במקומות עבודה, נשים רבות חוששות שיתקשו להיניק אחרי שיחזרו לעבוד. מהי הדרך הנכונה לשלב, ואילו פתרונות יעזרו לכן?

נשים רבות חוששות שיתקשו להיניק אחרי שיחזרו לעבוד ולכן מעדיפות לגמול את תינוקן בתום ימי החופשה.
כך או כך, כדאי לדעת שאפשר להיניק גם כאשר חוזרים לעבודה. ההצלחה תלויה ביכולת לשמור על אספקת חלב, ולהזין את התינוק בזמן שאתם בנפרד.

1. קיצור תולדות השאיבה בעבודה

הדרך הטובה ביותר לשימור ייצור החלב בזמן שאת לא עם תינוקך היא באמצעות שאיבה. אומנם מציאת מקום לשאוב יכולה להוות בעיה, אך במקומות עבודה רבים ניתן למצוא פיתרון שיאפשר לך זמן לשאיבה פרטית.
מספר הפעמים שתדרשי לשאוב תלוי בתינוקך, בגילו, בהרגלי האכילה שלו ובזמן היעדרותך מהבית. סביר מאוד להניח שתדרשי לשאוב כל שלוש ארבע שעות, לכן, אם את עובדת במשרה חלקית של עד 6 שעות, שאיבה אחת יכולה להספיק.
המצב האידיאלי הוא שתשאבי בזמן שבו היית מניקה (משמע שאיבה במקום הנקה ) אך אם במקום עבודתך אין לך אפשרות כזו , זכרי שלשאיבה נדרשות 15עד 20 דקות ומכאן שתוכלי בהפסקת הצהריים שלך גם להספיק לשאוב.

חולצת הנקה אפור

2. משאבה טובה היא כמו חברה טובה

למשאבה בה את משתמשת יש השפעה מכרעת על כמות החלב שאת מצליחה לשאוב ועל היכולת לשמור על המשך יצור חלב, לכן מאוד חשוב שתשתמשי במשאבה טובה וחזקה.
חפשי משאבה קלה לשימוש, קלה לניקוי, קלה לנשיאה, ואם אין לך יותר מדי חלל אחסון – קומפקטית.
כדאי לבחור דגם המאפשר לשאוב משני הצדדים במקביל זה מצמצם את משך השאיבה לכן, אם את לחוצה בזמן, ייתכן שכדאי לשלם מעט יותר על משאבה עם מספר יניקות גבוה יותר בדקה ואפשרות לשאיבה דו-צדדית.

3.בנק החלב שלך

אם בחרת לא לשאוב בשעות העבודה את יכולה לבנות לך “בנק חלב”, שישמש את תינוקך כשאת נעדרת.
כיוון ששאיבה היא מיומנות נרכשת , והגוף צריך להתרגל לספק כמויות נוספות של חלב על מנת ל”הדביק” את הביקוש, כדאי שתתאמני בשאיבות זמן מה לפני החזרה לעבודה .
על מנת שהשאיבה תהיה יעילה, יש להקפיד לשאוב בשעות קבועות ובמשך זמן קבוע (לפחות 15 דקות מכל צד ) . באופן כללי ניתן לשאוב בכל זמן שאת בוחרת בתנאי שאת מקפידה על זמנים קבועים
נשים רבות מצליחות לשאוב טוב יותר בשעות הבוקר מאחר והשדיים מלאים באופן יחסי אחרי הלילה. אך באופן עקרוני אפשר בהחלט לשאוב לפני ההנקה , אחרי ההנקה ואפילו בעת ההנקה, בהתאם לנוחותך. החלב יאוחסן בהקפאה בשקיות

4. הנקה חלקית ושימוש בתחליף חלב

נשים מסוימות מחליטות לא לשאוב, ולתת לתינוק תחליף חלב בשעות העדרן. במצב כזה, יש להניח שבימים הראשונים בשעות שלא תהיו ביחד תרגישי מלאות בחזה, ומומלץ לשחרר חלב מהשד עד הרגשת הקלה .(ניתן לעשות זאת ידנית ) תוך מספר ימים הגוף יבין שאין צורך לספק חלב בשעות הללו, והוא יאזן את עצמו. כשתחזרי מהעבודה תוכלי להניק את תינוקך כרגיל .

5. חלב ויחסים

יש תינוקות שמגיבים ליציאתה של האימא לעבודה בהתנהגות לא נינוחה בעת ההנקה, אולם עם סבלנות ודבקות במטרה תוך מספר ימים אמור התינוק לשוב לינוק ללא בעיות מיוחדות, בעיקר אם תקפידי להניק על פי דרישה בזמן שאתם ביחד.
יש תינוקות שאוכלים פחות בזמן שהם רחוקים מהאימא ומשלימם את צריכת הקלוריות באמצעות הנקות תכופות כשהם שוב נפגשים. לכן הרבי להניק כאשר אתם ביחד

ולסיום – החזרה לעבודה אחרי לידה כרוכה בשאלות רבות, וההנקה היא רק אחת מהן. אך מניסיון של אמהות רבות, אחרי משבר ראשוני דרך ההנקה החדשה מתארגנת, והתינוק “לומד” לשלב בין צורות ההאכלה השונות, ולהסתדר עם כולן. בהצלחה!.

נ.ב. חשוב מאוד שתזכרי שיש הבדל בין חזרה לעבודה כשהתינוק בן 3 חודשים וניזון אך ורק מחלב, מה שמחייב כמה שאיבות מרובות, לבין חזרה לעבודה כשהתינוק בן 6-7 חודשים ומתחיל לאכול מוצקים.

קצת על כותבת המאמר: נירית אוליבקוביץ

יועצת הנקה מוסמכת IBCLC . אחות מוסמכת . דולה לאחר לידה ומדריכת הורים להורות ראשונית .
* יעוץ לפני הלידה (הכנה להנקה) ומיד אחרי הלידה בבית החולים ,בית היולדת או בקליניקה שלי בגבעת שמואל
* מרכזת ומלמדת קורסי הנקה -הקורס מיועד להכשיר מדריכות הנקה. ומהווה אבן דרך לקראת ההסמכה כיועצת הנקה מוסמכת IBCLC
נירית: 050-7814185